Info Terkini

Trend Baru Kedai Buku!! Bagi Pembaca Yang Tak Nak Balik Ke Rumah, Anda Boleh Tidur Di Dalam Rak Buku.

Kyoto, sebuah bandar lama di Jepun telah memberi suatu inspirasi kepada penulis dan penyair berkuru-kurun lamanya. Tetapi kini memiliki tempat penginapan yang baru di bandar yang ditetapkan untuk menjadi syurga bagi pelawat, peminat sastera dan ulat buku.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Sebagai cawangan kedua kedai Book and Bed Tokyo, yang telah dibuka pada November tahun lepas hanya tidak jauh jika berjalan kaki dari Stesen Ikebukuro Tokyo. Lokasi Kyoto baru kelihatan menjadi kurang hebatnya, dengan katil tetamu yang terletak di dalam beberapa rak buku kayu yang indah penuh dengan sejumlah 5,000 buah buku.

Ia terletak di daerah terkenal Kyoto, Gion. Di situ ia menyediakan hostel bertujuan untuk menampung pelancong tempatan dan luar negara dengan pelbagai pilihan buku bahasa Inggeris dan bahasa Jepun untuk pelawat pada masa lapang mereka.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Penginapan itu juga ada yang terletak di belakang pintu melengkung indah di tingkat 9 sebuah bangunan, di mana terdapat ia menyediakan sejumlah 20 katil.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Di situ juga terdapat 18 rak buku "Bunks Standard" berukuran 220cm × 110cm (86.6 inci x 43.3 inci), yang berharga dari ¥ 5300 (RM217) untuk satu malam.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Terdapat satu lagi bilik yang sedikit kecil bersaiz "Compact Rak" dua tingkat berukuran 220cm × 90cm (86.6 inci x 35.4 inci) dan berharga dari ¥4800 (RM190) semalam.

Satu lagi rak buku dua tingkat padat dengan ukuran sama, dikenali sebagai "River View Compact" kerana kedudukan berhampiran dengan tingkap, yang berharga dari ¥5300 (RM210) semalaman.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Walaupun mempunyai bilangan dan jenis katil yang sedikit berbeza ke lokasi Tokyo, kemudahan di lokasi tetap sama. Setiap tingkat mempunyai ruang bagasi di bawah katil, bersama-sama dengan lampu peribadi, alur keluar kuasa, penyangkut dan tirai.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Di bahagian lounge pula, pelawat dapat berkongsi memenuhi dinding asrama, sementara para tetamu boleh menikmati Wi-Fi percuma dan penggunaan pancuran dikongsi dan bilik mandi pada bila-bila semasa penginapan mereka. Tuala, sabun, syampu, perapi, berus gigi dan ubat gigi tidak dibekalkan, tetapi boleh disewa sebagai pek untuk ¥540 (RM22) sebagai tambahan.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Seperti cawangan di hostel Tokyo, tetamu juga akan disediakan dengan jubah berjenama NOWHAW , ia untuk dipakai semasa penginapan mereka, yang hanya terdapat pada hari ke-8, ke-18 dan ke-28 setiap bulan.

Gambar dari bookandbedtokyo.com

Masa daftar masuk di hostel atau asrama ini adalah dari jam 4 petang sehingga 10 malam dan untuk mendaftar keluar pula ia dibuka hingga 11:00 malam pada hari berikutnya. Jika anda ingin tahu untuk melihat apa yang berlaku adalah seperti tanpa menggunakan salah satu daripada bunks mereka, pengunjung boleh singgah untuk membaca dengan tenang di lounge pada siang hari, dengan bayaran 540 yen bagi setiap jam atau ¥1620 untuk tempoh yang tidak terhad semasa waktu perniagaan siang hari.

Sumber: en.rocketnews24.com


No comments